Temel Fatura ve Ticari Fatura Arasındaki Farklar Nelerdir ?

e-Fatura; Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından 397 Sıra Numaralı Vergi Usulü Kanununca 05.03.2010 tarihinden itibaren yürürlüğe koyulmuş, elektronik ortamda mükellefler arası fatura alımı ve gönderimi sağlayan bir uygulamadır. e-Fatura, kağıt fatura ile aynı hukuki niteliklere ve özelliklere sahiptir. e-Fatura hazırlarken mükellefin, karşı tarafa hazırlayabileceği temel manada iki farklı e-fatura seçeneği vardır. Bunlar temel e-fatura ve ticari e-faturadır.

İster temel e-fatura olsun, ister ticari e-fatura olsun; iki fatura da genel özellikler bakımından aynıdır, bu yazımızda Temel e-Fatura, Ticari e-Fatura ve ikisi arasındaki farklardan bahsetmiş olacağız.

Temel e-Fatura Nedir ?

  • Faturanın göndericiden alıcıya ulaşmasını esas alan bir e-fatura senaryosudur.
  • Temel fatura alıcısı faturayı kabul etmek zorundadır ve reddetme hakkı bulunmaz.
  • Ret veya onay gibi seçenekleri olmadığı için genelde hizmet faturalarında kullanılır.
  • Temel faturada herhangi bir hata olması veya alıcı tarafından kabul edilmemesi durumunda, e-fatura iptal edilebilir.
  • Gönderici faturayı temel fatura olarak gönderdiğinde, alıcının onayı beklenmeden kabul edilmiş / onaylanmış olarak kayıtlara geçer.

Ticari e-Fatura Nedir ?

Alıcının e-faturayı red, kabul ve iade etme seçeneğine sahip olduğu e-fatura senaryosudur. Gönderici, alıcıdan sistem üzerinden bir yanıt vermesini bekler.

  • Alıcıya onay veya ret seçeneği sunulur.
  • Alıcının verdiği yanıt faturayı gönderenin paneline ‘’onaylandı’’ veya ‘’reddedildi’’ olarak gönderilir.
  • Alıcı gönderdiğiniz ticari e-faturayı 7 gün içerisinde onaylamadığı takdirde, otomatik olarak onaylanmış olacaktır ve faturayı kabul etmiş sayılacaktır.

Müşterileriniz ile temel e-fatura mı yoksa ticari e-fatura mı kullanacağınız konusunda yasal bir zorunluluk bulunmamaktadır. Bu konu gönderici ve alıcı arasında anlaşma ile çözülebilecek konudur. Müşteriniz ile önceden anlaşırsanız ilerde oluşabilecek sıkıntıları önlemiş olursunuz.

Kursoft KRS üzerinden gönderilen e-Arşiv Faturalarda, Temel veya Ticari senaryo seçimini nasıl yaparım ?

KRS üzerinden fatura gönderimi sırasında fatura gönderdiğiniz müşteriniz, e-fatura mükellefi olduğunda Fatura Senaryosu bölümünden Temel Fatura veya Ticari Fatura seçimini yaparak e-Fatura Gönder butonuna basmanız yeterli olacaktır. Seçmiş olduğunuz faturaya göre gönderim sağlanmış olacaktır.